Weet jij het?

Weet jij het?

Weet jij het?

Met verbazing ben ik getuige geweest van het fenomeen  genaamd  ‘verkrijgen van like’s’ op Facebook.

Like

Veel bedrijven hebben tegenwoordig ook een Facebook pagina.
Makkelijk om te doen, prettig voor de klanten, want je kunt op een eenvoudige manier werken aan het uitbreiden van jouw publiek/klantenkring.
Het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook is een ‘eitje’.
Je begint met het aanmaken van een pagina, vervolgens maak je een opzet en gaat aan de slag met een profielfoto, een omslagfoto en het invullen van de bedrijfsinformatie.

De volgende stap is bekendheid geven aan de Facebookpagina. Dit kun je doen door het op plaatsen van een ‘Facebookbutton’ op de website, maar ook door simpelweg je Facebookvrienden uit te nodigen of je emailcontacten en te vragen of ze de Facebookpagina willen ‘liken’.

Even een kleine uitleg over de ‘likes’ op een (bedrijfs)pagina. Om de statistieken van een (bedrijfspagina) zichtbaar te krijgen is het nodig om 30 ‘likes’ te hebben. Hoe kun je die ‘likes’ nu verkrijgen? Je moet mensen dus op de hoogte stellen van jouw Facebookpagina. Dit kun je op twee verschillende manieren doen.

–          Je kunt jouw vrienden op de hoogte stellen van de pagina door ze uit te nodigen.

–          Je kunt ook jouw emailcontacten uitnodigen.

Waarom wil je die statistieken nu kunnen zien? Je wilt graag weten of jouw publiek actief betrokken is bij de inhoud die je publiceert;  je kunt zien hoeveel personen de pagina leuk vinden, hoeveel mensen een bericht hebben gezien, het leuk vinden  en hoeveel mensen op het bericht hebben geklikt. Om ervoor te zorgen dat men op jouw inhoud reageert  en jouw inhoud deelt met vrienden, is het belangrijk te weten wat hen bezighoudt. Met de paginastatistieken kun je de prestaties van jouw pagina beoordelen, begrijpen welke inhoud bij jouw publiek past, de manier van publiceren optimaliseren voor jouw publiek zodat men over jouw pagina vertelt.

En die ‘like’s’ …daar heb ik mij over verbaasd. Of eigenlijk over het verkrijgen van die ‘like’s’.

Hoe kan het dat sommige pagina’s maanden doen over het verkrijgen van voldoende ‘like’s’ en hoe kan het dat andere pagina’s binnen een aantal dagen al op de 30+ ‘like’s’ zitten?

Hoe kan het dat een nog bijna gehele blanco pagina binnen 5 uur op de 32 ‘like’s zit?

Weet jij het?

 

Wie het antwoord daarop weet, mag het mij vertellen…..